אומרים שצריך לעשות דברים "לפי הספר" כאילו שבאמת יש איזשהו ספר שבו הכל כתוב, וצריך רק לדעת לקרוא ולבצע. הביטוי נשען אולי על הצורך שלנו להרגיש שיש ודאות, שידע הוא כוח, שהתשובה נמצאת ורק צריך לחפש איפה היא – למרות שהזמן והניסיון אומרים לנו שהדברים אינם כה פשוטים, ודברים רבים אינם כתובים בספר – התובנות החזקות ביותר באות מהחיים עצמם, מהדרך שעברנו, מהאנשים שפגשנו, מהקשרים שנטוו ומשיחות לב-אל-לב שבהן שיתפנו והשתתפנו באמת.
הספר הוא הניסיון
חז"ל אומרים לנו שהחכם לומד מכל אדם, ושזקני תלמידי חכמים – דעתם מתיישבת עליהם ובאיוב נאמר "בישישים – חכמה". במקורות אלו מתחזקת התובנה שהניסיון לאורך השנים הוא שמחכים את האדם אם כי הביטוי השגור "אין חכם כבעל הניסיון" אינו ציטוט מהמקורות שלנו. ההרפתקאות שעוברות עלינו מאלפות אותנו בינה, ואם גם נלמד ממה שעובר על אחרים – נחכים כפליים ויותר!
כמה קל לשאול מי שמכרה מוצר – לאו דווקא מוצר דומה למוצר שלך, אבל לקהל יעד דומה לקהל שלך – איך היא שיווקה אותו ומה עבד לה וללמוד. כמה דרך חוסכים כששואלים את מי שכבר היה שם ועשה את זה. כמה חשוב לשאול את מי שאכן עשה, ניסה, התנסה ולשאול שאלות על הדרך, על השגיאות, על ההפסדים, על הטעויות, על שיקול הדעת ועל הצדדים לכאן ולכאן כדי להבין לעומק מה קרה, מה עבד, מדוע זה עבד ומדוע לא.
חשוב גם שנעשה את התהליך הזה עם עצמנו. בארגונים גדולים יש תהליך מובנה ועקבי של הפקת לקחים. הצבא הישראלי העתיק את התהליך מהמסורת של הצבא הבריטי והעסקים בישראל מעתיקים בדרך כלל מהסגנון האמריקאי – השונה במקצת – אבל ההרגל קיים ואין תכנית מושלמת בלי הסעיף האחרון הסוגר: איך היה? ולמה?
קבעי גם לך נוהל "לפי הספר" של העסק שלך.
איך היה לך החורף? [מוצרים, יעדים, שיווק, שיתופי פעולה, מכירות, פרסום, הוצאות על תשתיות והון אנושי]
מה עשית בקיץ הקודם?
אילו מוצרים מכרת?
מה אנשים אהבו?
האם את יכולה לדבר עם חמישה לקוחות ולשאול אותם מה דעתם ומה היו אוהבים שתוסיפי?
למדי מן הניסיון שלך, ושל הלקוחות שלך גם יחד.
שאלה של כסף
אנשים חושבים שבעסקים השאלות הן שאלות של כסף, וכי שאלה של כסף היא שאלה של כן-או-לא. האם את יכולה להרשות לעצמך לסכן אלף ש"ח? עשרת אלפים ש"ח? אולי רק חמש מאות ש"ח? קחי סיכון לעומת סיכוי, וצאי לדרך.
המציאות היא שמלבד כסף עומדים על הכף גם אנרגיות שלנו, כוחות נפש, ביטחון, תחושת שליחות והרגשת ערך. כשדברים נכשלים, ההפסד הכספי הוא כמעט הדבר האחרון שכואב שלנו [אם הסיכון היה מחושב והסכום שהפסדנו אינו ממוטט אותנו מבחינה כלכלית, כמובן]. פרסום שלא הביא לקוחות ממלא את הלב בספקות בדבר הצורך במוצר שלנו. שיתוף פעולה שאנחנו מנסים ליצור ולהציע ערך ומקבלים סירוב גורם לנו להרגיש שאין לנו ערך לתת, שאנחנו חסרות ערך. כשלקוח אומר לא למוצר שלנו או לשירות שלנו, אנחנו נחלשים – ולכן השאלה אם לעשות כך או אחרת בעסק איננה שאלה של כסף. זו שאלה שעוסקת בשמחה, שאלה שמושפעת מאמונה, שאלה שהתשובה שלה נובעת ממנוע פנימי, שאלה שעוסקת בעצם בצמיחה אישית.
להיות חלק מהקהילה
הניסיון שלנו כקהילה כותב למענינו ספר גדול, מורכב, מעניין שבתוכו גלום מערך הניסיון הכולל של הקבוצה כולה, של הקהילה. בעלות עסקים אינן לבד היום, הן קהילה גדולה שמתקשרת בכמה וכמה אופנים – גם דרך הפוסט הזה וגם בדרכים אחרות. אנחנו מעבירות ידע, משתפות בניסיון כשאנחנו נפגשות, כותבות זו לזו בפורומים כמו "קשרים" או בתגובות לפוסטים ומתקשרות כדי לחלוק במידע.
כשאת פוגשת בעלת עסק מנוסה מתוך הקהילה – אינפורמציה יבשה הופכת לכלים עסקיים, עצות הופכות להמלצות, טיפים נעשים מעשיים. עכשיו, כשאת רוצה לעשות דברים "לפי הספר" יש לך הניסיון המצטבר של מאות שנות ניהול עסק – בשיווק, במכירות, בחשיבה, ברעיונות, בקריאייטיב, ביצירת מוצרים, בהתאמת המוצרים לקהל היעד. לבצע דברים "לפי הספר", במובן זה, הוא ללמוד – לשאול, להתייעץ, לחשוב ולהאזין לתובנות.
תעשי הכל לפי הספר
אז זהו, שאין ספר. יש ניסיון, יש אמונה, יש למידה אישית וצמיחה אישית דרך ניהול העסק והתפתחות שלו והספר, בסופו של דבר, הוא אישי מאד גם אם הוא נשען על ידע אוניברסלי של מנהל עסקים, עולמות המקצוע של שיווק, פרסום וקריאייטיב ומה לא.
בהמשך נספר על קורסי הקיץ שלנו ונציע לך לקחת חלק כדי ללמוד מהניסיון של כולנו ושל מומחיות בתחומים מסוימים – ובינתיים – אנחנו, קאדר היועצות של תמך, כאן בשבילך לכל שאלה.
כתבי לנו כאן, בתגובות,
או למייל jerusalemhub@temech.org
או התקשרי למשרד 02-5388665
יעל – אין עלייך!
המאמרים שלך אחד אחד!
נהניתי לקרא את החומר המלמד והמועיל ועם מסרים טובים ותועלות.
תודה רבה ויישר כח!
המשך יום מקסים!
מירי וקסברגר-מנחת למודי קולנריה ותזונה בריאה.