הנה ההבטחה: בשבועות הקרובים אני רוצה להעלות פוסטים עם טיפים לניהול פיננסי ואשמח לקבל מכן שאלות. למה? מיד אסביר.
כיועצת עסקית בהאב של תמך אני יושבת עם בעלות עסקים, בדרך כלל לפגישה חד פעמית, והן מבקשות ממני עצה בקשר להגדלת מאגר הלקוחות או פנייה למוצר חדש, שירות נוסף וכדומה. מדברים על השאיפות, על החלום, על האפשרויות ואז מגיעים לנושא ההשקעה הכספית, כמובן. ואז – כשאני שואלת שאלות על תזרים המזומנים, על הכנסות, על מימון, על הוצאות ועל הכסף בכלל – אני שומעת תשובות מהסוג של "תלוי/ זה לא קבוע/ זה עונתי" – תשובות בלתי מקצועיות בעליל.
ובכן, אני רוצה להבהיר: אי אפשר לקדם עסק כשבעלת העסק אינה שולטת בתחום הפיננסים בעסק שלה!!
- מה זה תזרים מזומנים?
- מה זה הכנסות?
- מה התשובה לשאלה כמה שווה העסק?
חוסר הידע בתחום הפיננסים אינו זניח ואי אפשר להתעלם ממנו כי העסק הוקם כדי לספק פרנסה, כדי להכניס כסף. אם החלק הכספי אינו ברור למנהלת העסק – ברור שמישהו מפסיד כאן.
אני יודעת, שפת המספרים שנואה עלחלק מאתנו עוד מבית הספר, אבל הגיע הזמן לשנות את הגישה הפאסיבית הזו ולהבין שהדרך היחידה להרוויח בעסק היא להבין איך הכסף בא, מתי הוא הולך ומה האפשרויות שלנו להשקיע כסף בעסק כדי לקבל יותר.
בואו נתחיל עם תזרים מזומנים.
מהו תזרים מזומנים?
זה הכסף שיש לכם בבנק, וזה הכסף שאין לכם כי הלקוחות לא שילמו.
שימו לב – הכסף שבבנק אינו משקף את ההכנסות שלכם. קיים פער – לפעמים עצום – בין הדיווחים שהנהלת החשבונות מספקת לכם לבין המצב בבנק. הנהלת החשבונות מספרת סיפור שמח – יש הכנסות, הכל בסדר, אתם מרוויחים. בו בזמן – הבנק מספר על מינוס ודורש ריביות, ומאיים להחזיר צ'קים של ספקים! מדוע? כי ההכנסות צבורות בצ'קים דחויים ובתשלומים או בהבטחות. וזה עוד לא הכל: הנהלת החשבונות משדרת את הנתונים ואתם משלמים מע"מ על החשבוניות שהוצאתם. אתם משלמים גם ביטוח לאומי, ואתם משלמים גם מיסים. אין כסף, למרות שיש כסף.
בעלי עסקים רבים, ובתוכן מרצות, מנחות של סדנאות, מטפלות רגשיות, אדריכליות, מעצבות פנים, עורכות וידאו ואמניות ויוצרות שעובדות עם מנהלים קהילתיים ועיריות – סובלות מבעיות בתזרים מזומנים.
מה עושים?
הצעד הראשון לניהול תזרים המזומנים הוא להפריד את החשבון של העסק מהחשבון של הבית, ולתת לעצמכם משכורת בכל ראשון לחודש, כאילו הייתם שכירים של עצמכם. באופן זה תוכלו לדעת באמת כמה כסף נכנס ולאן הוא הולך. אחרי שאתם יודעים כמה כסף אתם משלמים על כל השירותים השוטפים שלכם – אתם יודעים כמה כסף יורד מחשבון העסק כל חודש, באופן קבוע, לפני הוצאות משתנות, השקעות או פיתוח ולימודים.
אחרי שיש מידע ביד, מתחילים לעבוד איתו: מתכננים את התזרים. ההתנהלות הזו אינה כלולה בתפקיד מנהלת החשבונות שלך! נכון שאת קובעת את המחירים של המוצרים ושל השירות שלך? את גם תנהלי מו"מ על מועד התשלום ובכל מקרה תחשבי כשמשלמים לך שוטף +30 /90/60 את נערכת כדי שיהיו מזומנים שייכנסו בינתיים ויתנו לך מרווח נשימה לתשלום לספקים או לעובדים, וגם תשלום לך, עצמך.
אתן שואלות איך נערכים? ומה צריך לדעת כדי להיערך? בסדר. נדבר על זה בפוסט הבא.
מחכה לשאלות, תגובות, הצעות וטיפים משלכן.
מאוד אוהבת את הפוסט.
אשמח אם תתקיים סדנה בנושא. הסדר הזה הוא ממש חשוב אבל צריך מישהו מבחוץ נייטרלי כדי להחליט איזו משכורת למשוך וכדי לכוון את התזרים והכסף בצורה כזו קרה ולא אימפולסיבית.
אשמח לעוד פוסטים ולהרחבה בנושא.
תודה-אסתר
מאוד נכון, אשמח לקרוא את הפוסטים הבאים.