מטפסי ההרים המנוסים העפילו בקושי, והשרפה המקומי שהדריך אותם נשא את רוב המשא, יחף וזקוף. נשימתו לא כבדה באוויר הדליל – ובעוד המטפסים ששילמו לו על הדרך מפלסים לעצמם בקושי את הצעד הבא, עיניהם מרוכזות באדמה שעליה יניחו את כף רגלם בצעד הבא, הוא נהנה מהדרך, הביט על הנוף והשקיף על הדרך המתעקלת – נושא עיניו אל המקום הבא שבו ינוחו ויקימו את אוהלם הלילה. להם, למטפסים, מדובר באתגר ספורטיבי של "הכל או כלום", הם סיכנו את כספם וכעת מסכנים את חייהם – וכל כך קשה להם. הוא מרוויח מכל העניין – ונהנה מכל רגע.
ככה זה.
וככה מתנהל גם תהליך יעוץ עסקי.
את, בעלת העסק, עובדת קשה, סיכנת כסף וגם זמן וחיים, וכדי להצליח ולהגיע את היעד העסקי שלך שכרת לך יועץ עסקי שילווה את העסק, ינטר את הפעילות ויוביל. היועץ העסקי שלך – ממליץ ומייעץ לאורך הדרך בצעד קל, מקבל תשלום על כל שעה, מביט קדימה אל התחזית העסקית השנתית כשאת שפופה מרב מאמץ ותסכול בניהול תזרים המזומנים שלך. הוא רק מדבר… את לא משתלטת על המשימות, הוא מורה באצבע ואת צריכה להגיע לשם מהר.
התהליך שעוברת בעלת עסק שלוקחת לעצמה יעץ עסקי מצריך התייחסות, הבנה וחשיבה מחודשת. אנחנו, בתמך, מבינים אותך היטב. כבעלות עסקים ויועצות שגם מתייעצות, הכרנו מקרוב את שני החוויות.
יומן מסע של מטפס טיפוסי
"לקחתי יעוץ עסקי, שילמתי ריטיינר לאורך שנתיים! היועץ קבל ששים אלף שקלים והעסק שלנו פשט רגל – סופית".
"נפגשנו לשיחה, הייתה כימיה, היועצת האמינה המוצר שלנו והשקענו בפיתוח שלו, היא ליוותה אותנו לאורך התהליך של קבלת ההלוואות וההשקעה תפחה ותפחה – ובינתיים בשדה המכירות – שממה. שקענו בבוץ. אני הייתי מצפה מיועצת עסקית שלא תיתן לדבר כזה לקרות".
"פנו אלי לייעוץ, הציגו את העסק, הראו לי מאזן בוחן. הכול היה נראה הגיוני. מאיפה יכולתי לדעת שיש להם עוד הוצאות בשחור, הכנסות בשחור, שהמצב הפיננסי של המשפחה אינו יציב? מה שלא מספרים לי, אינני יכולה לדעת."
"הייעוץ שלי מבוסס על הפעולות שבעל העסק מבצע, שבעלת העסק עושה. אם אני חושבת שצריך עוד עובד והם חושבים שאפשר לחסוך, אם אני מראה איך מערכת מסוימת יכולה לקדם את השירות ללקוח והם אינם משקיעים שם – מה אני יכולה לעשות?"
בהשראת מטפסי ההרים, יש לציין, כי המטפס חוזר אל ארצו עטור תהילה, ואילו המדריך נשאר בחבל הארץ הנידח…
בהאב ירושלים, בתמך, יוצרים את תיאום הציפיות הזה בין היועצות לנועצות, בעלות העסקים.
פנינו אל היועצות העסקיות של תמך ואל לקוחות המרחב העסקי וביקשנו מהם יומן מסע:
"ישבתי עם לקוחה שהשקיעה עשרות אלפי שקלים במיתוג, בהדפסות, בכתיבה. אפס מכירות. היא באה אלי וביקשה שאעבור על המודעה ואראה מה צריך לשנות. שמתי את הכל בצד ואמרתי לה – עכשיו החלק שלך. בואי נערוך רשימה של 100 אנשי קשר שיכולים להביא אותך ללקוחות שלך, תצרי איתם קשר, דברי איתם, תני להם את החומרים שהכנת בואי אליהם עם כרטיס הביקור שלך. במשך שלושה חודשים את הולכת לפגישות, מדברת, מציגה את עצמך ומשתמשת בתכנים שהכנת.
ואז? היא שאלה.
אז? אז נדע, אם באמת יש לך מוצר או לא, ואם לא – לא תוכלי להאשים את המעצבת של המודעה! זו תהיי את האחראית הבלעדית!"
ומה קרה?
הגיעו לקוחות! החלק המקצועי של הייעוץ והמיתוג הוא הבסיס לפעילות ולביצוע של בעלות העסק בעצמה בעסק – עליה להשתמש במיתוג בהקשרים הנכונים. קבלת אוצר של ידע, טיפים, תסריט של שיחת מכירה – פגשי לקוחות והתאמני!"
היועצות בתמך והלקוחות בתמך מספרות על הדרך שבה ליוו עסקים ועל החוויה של הטיפוס:
"לפעמים צרות באות בצרורות. היא פתחה שני סניפים חדשים ואז נוצר סכסוך עם היצרן בטורקיה והעובדת שניהלה את הכספים ואת המימון עקרה לחו"ל – ובעלת העסק איבדה את בטחונה ביכולת שלה לנהל את העסק "מעולם לא ניהלתי את הכספים, אני לא משתלטת על מה שקורה". הזכרתי לה שהיא בנתה את המותג מאפס, שכבר עשרים שנה היא קולעת לטעם של הלקוחות, שהיא צפתה את הטרנדים הכי חמים, שיש לה חוש עסקי מצוין והיא אמנית יוצרת – ומקצועית ומנוסה! בקשתי ממנה שתספר לי איך פתחו, איך איתרה את מנהלות הסניפים החדשים, איך, בהשגחה פרטית, השיגה מימון – וראיתי איך היא מחזקת את הביטחון העצמי שלה שהעסק קיים, חי, מצליח, והיא תשרוד את המשבר הזה כמו את המשברים הקודמים, כי אין עסק בלי מורדות שאחריהן תהיה עליה בעזרת ד'".
אבל לפעמים הקושי אינו בתנאים מסביב אלא בבעלת העסק עצמה – זה לא ההר הגבוה שיש לטפס עליו, המטפס אינו בכושר!
"נכון, בעסקים רבים – בעלת העסק היא העסק. זהו מופע של אמן, שכולם רוצים להרגיש את היד שלה, את הטאצ', את היצירה. ליוויתי בעלת העסק מוזיקאית. כל יום – רעיון חדש שדורש משאבים, והיא מגייסת אותם – לשבוע בערך. אחרי פרק זמן זה עולה בדעתה הרעיון הבא, והיא כבר משתעממת מהרעיון הקודם שכבר כתבה אותו או העבירה אותו הלאה. היא פנתה לייעוץ כדי להתמקד, והתהליך שלנו יחד היה עקבי, ללא ויתורים, ללא מעוף וללא יוזמה – רק ביצוע, ביצוע נטו. אחרי הכל, חז"ל מגלים לנו שכוונה טובה צריכה להצטרף למעשה! "
אז תמיד את מוציאה לבעלת העסק את הרוח מהמפרשים?
בדרך כלל התפקיד של היועצת הוא להביא את הדברים לקרקע המציאות.
"היה לי רעיון גדול, ממש ג- דול. היועצת העסקית שמעה את ההתלהבות והלהט כשאנימדברת כאילו אני כבר שם… ואמרה לי: רעיון שווה שקל. את יודעת לכמה אנשים יש רעיון לסיפור? לכולם. מי יושב לכתוב אותו בכישרון? ואז משווק את הספר עד שיהפוך לרב מכר? בודדים. רעיון זה כלום. מכאן עד לביצוע – המחיר! הדרך! הטיפוס!! את מוכנה לטפס?
כמה היה לי קשה לשמוע את זה! בכל זאת התחלנו עם המשימות לביצוע, והאמת היא שאני קצת תקועה ומתחילה להרגיש את המחירים של הביצוע שהיועצת דיברה עליהם, אבל אני לפני הפריצה הגדולה קדימה, ששש, חכו ותראו!"
רגע, היועצים עצמם הם גם בעלי עסק, לא? כמו שהמטפסים קשורים זה לזה בחבל טיפוס, והם נעשים תלויים זה בזה כך גם בייעוץ – ליועצים יש עסק של יעוץ. איך אתם מתפתחים?
אנחנו מדריך וגם מטפס. במשך שנים פיתחנו כושר, כמו מטפסי הרים, שמשקיעים שנות באימונים וכמו מדריכים שלא מפסיקים לשמור על הכושר ולתרגל כל יום כדי לשמור על רמת הכושר. אנחנו ממשיכים ללמוד כדי להכיר את השינויים התכופים ואת הטרנדים השיווקים המתחדשים וחייבות לזהות את המקומות בהם העסק האישי שלנו דורש עין מבקרת… ויעוץ.
אנחנו, בתמך, מהווים פלטפורמה לצמיחת עסקים. כעמותה ללא כוונת רווח אנחנו מקדמים תעסוקה ומפתחים יזמות בקהילה, בעידודם, בברכתם ובהדרכתם הצמודה של גדולי ישראל. הפריסה המחודשת והחדשנית של העסקים הקהילתיים, שאנו צופים בה כיום, לא תוכל להתקיים בלי רכישת ידע, כלומר – יעוץ, ליווי, תמיכה. מכיוון שכולנו קהילה מעצם היותנו, קל מאד לגבש את בעלות העסקים לקהילה עסקית. אלו שכבר "עשו את זה" – פרצו והצליחו – משתפות את המתחילות יותר בתובנות מניסיונן, והופכות להיות מנטוריות להצלחה. אנו, בתמך, שמחים לקדם את המנטוריות, לעודד את השיתוף, לבנות עבורן את התשתית להיפגש ולהעשיר זו את זו ולקיים בשבילן פורום מיוחד של התייעצות ולמידה. כשכולנו קשורים זה לזה, וכשהמובילים דואגים למקצועיות ולמסירות – הטיפוס נעשה בטוח וקל יותר – למטפס וגם למדריך, שגם הוא – כמובן – מטפס!
"יום אחד, כשעזרתי לגרפיקאית, כלקוחה, לפנות לארגונים כדי שיהיה לה לקוח שצריך שירות על בסיס קבוע – קלטתי שגם אני צריכה לעשות את השינוי הזה: לפנות לארגונים, לעסקים שיש בהם לפחות שמונה עובדים, לעמותות – לעבוד עם גופים גדולים יותר, בתהליך ארוך יותר כדי שתהיה לי יציבות בעסק הייעוץ שלי, שאדע שיש לי עבודה לפחות חצי שנה קדימה. וואו, מאז העסק שלי נראה אחרת לגמרי [גם הגרפיקאית, הלקוחה האחרונה שלי, הרוויחה – אבל זה סיפור אחר]"
השנה, בפרויקט השנתי של מגזין משפחה ועמותת תמך בחרנו להוביל את בעלות העסקים לפסגות חדשות בעזרת תהליך יעוצי והיכרות קרובה עם קאדר יועצות שהן מטפסות הרים מנוסות ומקצועיות בעצמן וגם מורות דרך מקומיות שלמדו את השטח היטב.
מידי חודש נארח בגיליון יועצת עסקית, יועצת ארגונית, מאמנת עסקית או מנטורית שישתפו בתובנות, שיחלקו מניסיונן, שילמדו במקצועיות איך מביאים עסק לפסגה חדשה, איך מתקדמים כשכל צעד מודרך, מתוכנן ושיטתי.