עמותת 'תמך' פונה אל בעלות עסקים ותיקות וגם אל בוגרות לימודים שפורצות אל השוק ומספרת להן שאפשר לעבוד עם גופים גדולים במשק ולהיות פרילנס – עם טיפים חזקים ממנטור העסקים המוביל, ניר דובדבני * הכתבה הכי פרקטית שתקראו לטובת העסק שלכם
בסיום הלימודים המקצועיים מדברים כבר על עולם העבודה. מכינים תיק עבודות, יש פרקטיקום או סוג אחר של עבודה מעשית, אך הכל עדיין בסביבה המוגנת של הלימודים, העולם שמוכר לנו מאז היינו ילדים.
ומה קורה כשיוצאים החוצה?
אם את בסביבות הארבעים, את מגלה שאת מתחילה מאפס ממש – שכר מינימום, ועבודה של שעות במשרד. אם את צעירה בשנות העשרים שלך, הקושי שלך הוא להקדיש את השעות הללו כשאת בונה את המשפחה. מה עושים? שיינדי באבד, מנכ"לית עמותת 'תמך', שמובילה את תעסוקה בקהילה כבר עשור, מדברת על מתן מענה מתקדם ככל שהשוק משתנה והתנאים דינמיים: "אנחנו קשובים לקהילה ולשוק, ופועלים בשני המישורים. רואים איך בנות ונשים לומדות מקצועות חופשיים ולא מחוברות רק לעולם החינוך, ומדברים עם המעסיקים במשק, עם מתווי המדיניות ועם גורמי חקיקה. כך אנחנו חשים את הדופק ומייצרים כלים להשתלבות בעולם התעסוקה ולפרנסה בכבוד. פרויקט פרילנס שלנו יצא לדרך בשנה שעברה וכבר הפיק סיפורי הצלחה של אלפי שקלים למשתתפות".
לומדים להתנהל עסקית
לפי דבריך גם בעלי העסקים וגם בעלי המקצוע רוצים עבודה כפרילנס, האמנם זה המצב?
שיינדי באבד מאשרת. "עבודה לפי חוזה זמני פותרת למעסיק בעיות של מחויבות והוצאות תקורה קבועות ונותנת את הגמישות גם לעובד".
אם כולם רוצים את זה, ופרילנס הוא סיטואציה של win-win, איפה הבעיה?
איטי רבינוביץ, רכזת הפרויקט 'פרילנס', מעלה את הנקודות החמות: "את יודעת מה יהיה הטרנד הבא בעולם העיצוב? זו רק דוגמה. לקוחות רוצים להיות בטוחים שבעלת המקצוע מגישה להם את הדבר הנכון, המעודכן, החדשני והמדויק ביותר עבורם. פתאום הניסיון כבר לא מדבר ובעלות עסקים באדריכלות, עיצוב, סאונד ווידאו מגלות את השוק כל יום מחדש! קבוצות פרילנס שאנחנו מקיימים במרחב העסקי ב'תמך', נעשות המקור לידע העדכני וגם להתנהלות העסקית".
התנהלות עסקית?
"ברור! העובדה שיש לך תעודה מצטיינת בתדמיתנות אינה אומרת שאת יודעת להפעיל תופרות, למכור ללקוחות ולנהל את תזרים המזומנים שלך. ניהול ספקים, עמידה מול הרשויות, כתיבת הצעות מחיר וסגירת עסקה במחיר משתלם הם אתגרים שעומדים בפני כל מי שמנהלת עסק". איטי מסכמת החורף סיום של שלוש קבוצות. לפתיחת הקבוצות הבאות (לפרטים: etr@temech.org) דרושות בעלות מקצוע מובילות בתחומן לניהול קבוצות.
ואם לא נולדתי בעלת חוש עסקי, ואינני מוכנה לעבודה כשכירה, אבל רוצה לעבוד כפרילנס מול גופים ולקוחות ארגונים, מה עכשיו? איך אני הופכת מבעלת מקצוע לבעלת עסק או לפרילנס?
יעל זלץ, מפתחת תחום יזמות במרחב העסקי, האב ירושלים של 'תמך' מספרת על "בית הספר של החיים" שבו גם היא צמחה ושילמה מחירים יקרים עד שהבינה שצריך פשוט ללמוד, בצורה יסודית, את הכלים העסקיים. "יש מי שנולדו עם חוש עסקי, אהבה למספרים ויכולת מולדת למכור. הללו פותחים עסקים ממקום אחר – בדרך כלל הם אינם בעלי מקצוע, אלא משקיעים, בעלי העסק. בעלות מקצוע הן סיפור אחר. אני לא ידעתי בכלל שאני פותחת עסק.
"אני רק לימדתי, כתבתי, הרציתי -ואז גיליתי שיש לי מזכירה, מוכרת, מנהלת אתר, ספקים של מערכות דיגיטליות ושאני חייבת מערכת CRM לניהול לקוחות. איך מנהלים את כל זה?! לא היה לי שמץ מושג. כשאני פוגשת היום בעלות מקצוע שמתחילות למכור את השירות שלהן, או את המוצרים שלהן אני מבינה בדיוק את מה שהן חשות ויודעת איזו דרך הן עומדות לעבור. לכן אני שמחה להיות חלק מצוות עמותת 'תמך' שמגישה לקהל החרדי את המילה האחרונה והמתקדמת ביותר בתחום היזמות".
ללמוד לדבר 'מותגית'
"מאז אירוע 'עושות עסק' של 'משפחה' בשיתוף של 'תמך' ובנק לאומי, המשיך שיתוף הפעולה עם חברת RND ועם ניר דובדבני, איש עסקים שמוביל אלפי עסקים בישראל לביצועי שיא במכירות ובקידום העסק שלהם", מספרת יעל מהשטח. "לאחרונה, ממש בערב פסח, קיימנו יחד יום 'עצמה עסקית' והפידבקים לא הפסיקו לזרום בשבועות שאחרי: 'מכרתי פי חמישה!' 'התחלתי משא ומתן עם לקוחות גדולים שלא העזתי לפנות אליהם בכלל!' "דיברתי בכזו עצמה, עד שהלקוחות לא ביקשו לראות תיק עבודות ולא לברר אצל לקוחות קודמים – ובזכות זה הצלחתי לפרוץ אל נישה חדשה בשוק ואל לקוחות גדולים שעד היום לא קנו ממני כי לא היו לי המלצות בתחום שלהם! זה לא ייאמן!"
לא ייאמן? אם יש תודעה חזקה, שיטה שעובדת ואימון שלא פוסק – התוצאות, בעזרת ד', לא מאחרות להגיע.
אני פונה אל ניר דובדבני, ומבקשת ממנו לתת לקוראים עצמה עסקית. מתברר שדובדבני, כיום איש עסקים ובעברו מנכ"ל ומפתח עסקי של רשת בין-לאומית ומאות עובדים בישראל, רואה הזדמנויות חדשות וחדשניות שלא היו בעבר בפני בעלי העסקים ומדגיש עד כמה הדברים מתאימים לאורח החיים החרדי:
"היום אין צורך להשקיע מאתיים אלף שקלים וארבע שנים מהחיים שלך – ללא כל הכנסה – בלימוד מנהל עסקים. הידע הפרקטי שמצוי בקורסים שעלותם רק כמה עשרות אלפי שקלים ונותנים גם ליווי עסקי אישי – נותן לבעלי עסקים את כל מה שצריך כדי להצליח ולהעצים את העסק. סיפורי ההצלחה שיש במפגשי הקורסים הללו מביאים אותנו לאנרגיות גבוהות יותר ויותר בכל פעם מחדש כשאנחנו נפעמים לגלות איך ביצירתיות, בעקביות, בשיטתיות – עסקים יכולים למכור הרבה יותר!
"במיוחד כשהמשפחה היא ערך עליון, חשוב כל כך לנהל עסק נכון. במקום לעבוד בעסק שעות בלי סוף, יום לילה, ולדאוג כל הזמן אם יבוא הלקוח הבא ולחיות בחרדה מהתחרות שבעולם – תלמדו להיות מותג, תדברו כמו מותג, תמכרו כמו מותג על ותרוויחו יותר בפחות זמן. איכות החיים שלכם תשתפר לאין ערוך!"
הרצון להשפיע
מה כבר אפשר לתת לעסקים קטנים, שהתחרות בולעת אותם מול ענקי השוק ששולטים בכל ענף?
התכנית שאנו בונים יחד, 'תמך' וRND – תוכיח לכם שההפך הוא הנכון. היום העסקים הגדולים לומדים מהעסקים הקטנים! דווקא הם, הגמישים, יכולים לעשות מה שהגדולים אינם יכולים. כשאנחנו בתפיסה של תחרות, אנחנו מספרים לעצמנו שהלקוחות שלנו רוצים מחיר נמוך. הכל שאלה של כסף! זה סיפור, זו תודעה שגויה. אנשים משלמים הרבה מאוד בשביל מה שהם רוצים, בשביל דברים שחשובים להם.
עבור הילדים שלהם, למשל?
"זו דוגמה טובה להוצאה שהקהילה רואה בה השקעה חשובה ונחוצה ומסתכלת על הערך ולא על העלות הכספית", אומר דובדבני. "אבל זו אינה ההוצאה היחידה. בעל עסק ממותג יודע בדיוק מה הערך שהלקוחות שלו רוצים ומוכנים לשלם עליו ואותו הוא מספק להם בהקפדה גדולה. להיות מותג הוא להבין את הייחודיות שהעסק שלך מתמחה בו, את האותנטיות שלך, את המגע האישי שהלקוחות שלך חווים, ואותו למכור, אותו להגיש ללקוח.
"הבעיה היא שעסקים מדברים על מיתוג. הם אומרים שהם מותגים, אבל מתנהגים כמו במלחמת מחירים. כשאני שואל עסקים על המחיר בסימולציות של טלפון מלקוח שפונה לעסק כדי לקנות, אני מגלה שבעלי העסק מתחילים לגמגם כשזה נוגע למחיר, הם נאלמים דום כשלקוח אומר להם שהמחיר שלהם גבוה ושיש לו הצעה של חצי מהמחיר הזה. התודעה שלהם אינה של מותג, הם לא באמת מרגישים שהם נותנים יותר והלקוח מרגיש את זה, ולוחץ להורדת מחיר. הפחד לאבד את העסקה גובר ואנחנו סוגרים על עסקה שאינה משתלמת ופוגעת בתזרים המזומנים שלנו. כשבבנק אין כסף קשה לנו להרגיש שאנחנו עצמתיים, ואנחנו נחלשים עוד יותר ומסכימים לעסקאות עוד יותר חלשות – ואז מגיע התסכול הגדול מכולם: איך יכול להיות שאני לא מרוויחה, וזו, שלמדה חצי ממני ונותנת רבע ממני, עושה כסף???
"האמת, זה לא רק הכסף: זו ההשפעה. כל בעלת עסק רוצה להשפיע. אם כתבת ספר, את רוצה להפיץ אותו ואת רוצה שיקראו בו וילמדו ויקבלו ערך. אם יש לך סדנאות את רוצה שאנשים יישמו וישפרו את החיים שלהם. אם יש לך מוצר מנצח לתינוקות ולילדים את רוצה שלכולם תהיה ילדות שמחה ומאושרת עם המוצר שלך. בשביל זה את כאן. כשאין מכירות – אין השפעה. המוצר שלך והשירות שלך אינם מגיעים אל הקהל ואת לא מצליחה לתת את מה שאת רוצה לתת לעולם. איזה תסכול גדול!
אתגר העצמאות
"כשאת נותנת, כשאת מוכרת, את מעבירה את האנרגיה שלך, ואת ההשפעה שלך וזה ממלא אותך אושר גדול. כמובן שיש גם את הכסף באמצע, כי הוא המדד לערך והוא הכלי שדרכו את ממלאת את עצמך באנרגיה כדי לתת עוד – כך את יכולה לחיות ולפרנס את המשפחה שלך ולפתח עוד מוצרים ועוד ערך עבור הלקוחות שלך והסביבה שלך. מי שחושבת שמכירה היא רק כסף – טועה בגדול. למכור זה לתת ערך, למכור זה להשפיע – ואם יש לך דרך לעזור לאנשים ואת לא מגיעה אליהם, איך תוכלי להרגיש מאושרת בעסק שלך?"
יעל זלץ ממשיכה לספר על ההשפעה של יום עצמה עסקית ומתארת את הכוחות שקיבלו המשתתפות: "כשקבוצה של בעלות עסקים מבוססים יושבת יחד, כמו קבוצה של עוסקות בתחום הנדל"ן שנפגשה ביום עצמה עסקית, הקהילה עובדת יחד וזה נכון לכולם. החיבורים והפרגון ההדדי פותחים את הראש לרעיונות, וזו הדרך להצלחה. הברכה שורה במקום של עין טובה. לבקשת המשתתפות, יש המשך: יהיה לנו יום מכירות חזק ביום חמישי כ"ב באייר, 18.5.17 ואנחנו מזמינות את בעלות העסקים המבוססים שמעסיקים עובדים, וגם את המתחילות בשוק – לקחת חלק, ולפתח את יכולות המכירה שלהן כדי להשפיע. זה יהיה יום פרקטי ומלא תוכן בדיוק כמו היום הנפלא והמרגש שהיה לנו על ניהול עסק. הגישה לתוצאות עוברת דרך תודעה – ההבנה של הנתינה שלנו וההבנה של המקום שלנו בעסק, ואם יש לנו שיטה מקצועית לנהל ומתאמנים עליה – בעזרת ד' מצליחים".
ומה עוד את יכולה לומר לבעלות מקצוע שרוצות לעבוד כעצמאיות?
שיינדי באבד מסכמת: "עבודה כעצמאית היא אתגר, כי את תמיד לבד, וקשה לשמור על אנרגיה גבוהה ועל עשייה רצופה לאורך מעגל השנה ועם השינויים המשפחתיים והמחויבויות השונות. אין כמו השתתפות בקורסים מקצועיים ובקבוצות עסקיות שמשאירים אותך על הדרך ופותחים לך שיתופי פעולה ואפשרויות בתוך הקהילה. ב'תמך', הכי חשוב לנו להקשיב לקהילה ולתת מענה לצורך של הקהילה בתעסוקה ולכן אני מזמינה את כל הקוראות לכתוב אלי, לפנות אלינו ל'תמך', ולקחת חלק בכנסים ובמפגשים שלנו. אם העסק שלך מחפש את המקום הבא שלו – כרשת סניפים, כיבואנית בלעדית, פריצה לשווקים בחו"ל או מו"מ עם הממשלה וקרנות על מענקים של מאות אלפים – בואי אלינו, אנחנו כאן בשבילך".
מאד מעצים ונותן כח תודה.
יש לי עסק של הטבעות סובלימציה-קד"מ ומתנות בהטבעה אישית, ואוטוטו אני מסימת לימודי עיצוב ותקשורת חזותית ברמה גבוהה. יש לכם סדנאות למינוף נכון של עסקים?