עצה היא משהו שמכעט כל אחד צריך כל הזמן. איך מורידים כתמים של יין מחחולצה לבנה? מהי הדרך הקצרה ביותר מהשכונה למרכז העיר? כמה מקובל לגבות על שירות מסוים? איך עוזרים לילד ללמוד להתלבש לבד?
עם מי מתייעצים? תלוי. לפעמים עם הבעל, לפעמים עם אמא, לפעמים עם השכנה, לפעמים עם האישה שיושבת לידי באוטובוס ואני אפילו לא יודעת איך קוראים לה.
יש מקרים שבהם אנחנו מחפשים מישהו שמבין בתחום, ולפעמים אנחנו מוכנים אפילו לשלם על עצה טובה.
האם אנחנו תמיד יודעים עם מי להתייעץ ואת העצות של מי ליישם?
לא בטוח.
המעמדת
פרק א'
מרים היא גרפיקאית. לפני חצי שנה סיימה מרים קורס עימוד מתקדם, והיא מקווה מאוד להשתלב בתחום. שיחת הטלפון שקיבלה יום אחד נראתה לה כמו מקפצה ישר לתוך המים: עמותה מבקשת להוציא סדרת ספרוני ילדים שישווקו דרך רשתות ומוסדות חינוך.
מרים קיבלה דוגמאות של טקסטים, וכעבור יומיים שלחה דוגמה מעומדת שהכינה ברוב עמל. אחר כך היא התבקשה להכי דוגמת כריכה, ואחר כך נשאלה על העלויות ואחר כך התבקשה להכין דוגמה לפורמט אלבומי, ואחר כך נשאלה שוב לגבי הבדלי המחירים…
מרים לא רצתה להחמיץ את ההזדמנות. היא עיצבה כריכה, ועוד אחת, והציעה שלוש אפשרויות עימוד ועוד שתיים לפורמט המיוחד, היא ישבה במשך שעתיים והכינה הצעת מחיר מודולרית שכללה את כל האופציות ושלחה את הכול בלב הולם.
חלף יום. חלפו יומיים. אחרי חמישה ימים המתינה למרים הודעה קצרצרה בתיבת המייל: "אנחנו מודים לך על המאמץ והטרחה, אולם כרגע ההצעה אינה רלוונטית בשבילנו".
פרק ב' -1
בשבוע שלאחר מכן לפחות עשרה אנשים שמעו ממרים על הצעת העבדה והאכזבה הגדולה. לכל אחד היה משהו חשוב לומר:
"היית צריכה לבקש פחות! ככה זה, בשביל להיכנס לשוק צריך לעבוד הרבה ולהרוויח קצת" (שכנה, מזכירה במשרד)
"לא היית צריכה להסכים לכל הבקשות! איך לא הבנת מיד שהם לא רציניים?" (גיסה, בעלת חנות בגדים)
"לא כתבת להם מייל מיד אחר כך וציינת שתשמחי לבצע שינויים לשביעות רצונם? חבל. אולי הייתה בינכם איזו אי הבנה". (אחות גדולה, מורה)
אפילוג:
ביד: דוגמאות והצעת מחיר מודולרית שאפשר להשליך לסל המחזור.
ביטחון עצמי: מעורער
תקווה לעתיד: מדולדלת
פרק ב' -2
מרים משתתפת בקבוצת נטוורקינג. במפגש שהתקיים באותו שבוע היא העלתה את הסיפור, והופתעה לגלות שאף אחת מסביב אינה נופלת מהכיסא מרוב תדהמה.
"אוי, יש לקוחות כאלה. במשך הזמן לומדים לזהות אותם לפני שטורחים בשבילם כל כך…"
"אל תצטערי על הזמן שהשקעת בהכנת הצעת המחיר המודולרית, זהו נכס שעוד תשמשי בו המון".
"עשרה אחוזי המרה (היחס שבין המתעניינים בשירות לאלו שרוכשים אותו) בתחום הזה נחשבים להרבה מאוד! תביני שלקוח שאומר 'לא' הוא הצפוי מבחינה סטטיסטית. זה לא אומר כלום על העבודה או המחירים שלך".
אפילוג:
ביד: הצעת מחיר מצוינת שתבוא לידי שימוש בעתיד הקרוב
ביטחון עצמי: מחוזק
תקווה לעתיד: מורחבת
לפעמים, העצה הטובה ביותר היא פשוט לפקוח לך את העיניים. אנשים שמכירים את התחום ואת המציאות בשטח יכולים שנות לך תפיסה, וללמד אותך שמה שנחשב בעיניים שלך ככישלון או בעיה הוא הליך טבעי שכרוך במקצוע.
הפקידה
פרק א'
שולמית, עובדת בשירות לקוחות של חברה מוכרת, הייתה הלומת אכזבה: כבר שלושה חודשים היא מצפה לקידום שנראה היה מובטח לה. היום התברר לה שמישהי אחרת, שנכנסה לעבודה חצי שנה אחריה, זכתה בו.
פרק ב-1
באותו יום ישבה שולמית בבר מצווה משפחתית. הקהל האוהד לא נותר אדיש:
"דברי על ליבם", סברה גיסה צעירה שצועדת בכל בוקר למילוי מקום בבית ספר אחר בעיר. "או בעצם, אל תגידי כלום. העיקר שלא יכעסו עלייך".
"תעשי מזה נושא!" המליצה בחום בת דודה שעוסקת בעיתונאות, "הם לא יוכלו להתעלם מעוול שכל הצוות מודע לו!"
"תעזבי!" חרצה דודה אחת שמעולם לא יצאה לעבוד, "לא בשבילך לעבוד עם אנשם כאלו".
אפילוג:
שלב 1: שולמית ניסתה לדבר על לבו של הבוס, אבל הוא אפילו לא רמז שהבין משהו.
שלב 2: שיחות לא סודיות עם חברות לצוות, התכתבות סוערת, כמה ימים של מתח, ו…
שלב 3: הבוס עוזר למלא את העצה השלישית ומודיע לשולמית על סיום העבודה שלה בחברה.
פרק ב-2
שולמית מספרת בקבוצת הנטוורקינג שבה היא משתתפת על האכזבה והתסכול, וחשה שכולן יודעות בדיוק על מה היא מדברת:
"יש חברות שיש בהן נהלים ברורים לקידום. כדאי לבדוק באופן ישיר מה הם התנאים בחברה שלך".
"לא תמיד קידום או לא קידום משקף את מידת שביעות הרצון ממך. לפעמים גם לבוס יש אילוצים…"
"יש מנהלים שנכון לדבר אתם בפתיחות. אולי תנסי לפנות בכתב ולברר האם יש משהו שתוכלי לעשות כדי לקדם את הקידום".
אפילוג:
יומיים נדרשו לשולמית כדי להרגיש שהיא מסוגלת לכתוב מכתב לא מתלהם שיוכל להועיל ולא להזיק. היא התייעצה עם חברה בקבוצה שעובדת כשכירה במשרד כבר 15 שנים ובעצמה כבר עברה כמה וכמה תהליכים של קידום לגבי הניסוח, ושלחה את הפניה למנהל הסניף.
למחרת קיבלה תשובה שבה הובהר לה כי נהלי החברה דורשים צבירה של שלוש שנות ניסיון בתחום לפני קידום. חסרים לה עוד חודשיים כדי למלא את התקופה, ואם אז תאפשרנה הנסיבות, כך מבטיחים בהנהלת הסניף, יישקל הקידום במלוא הרצינות.
אנחת הרווחה עזרה לשולמית להיזכר שהעובדת שקודמה נכנסה לסניף אחריה אומנם, אך את עבודתה בתחום התחילה כשנתיים לפניה…
עצות מאנשים שאינם מכירים את הנהלים והמקובלויות בתחום שלגביו אנו מתייעצים עלולות להיות הרות אסון. בעלי ניסיון וותק יכולים לייעץ לנו איך להתנהל בתבונה ולהימנע מטעויות של מתחילים.
המרצה
פרק א
לא בלי חשש קיצצה חיה את משרת ההוראה שלה לטובת ההרצאות והסדנאות. האפיק הזה היה אומנם רווחי יותר, אך חיה חששה להפסיד את מקום העבודה היציב והמסודר שלה ולהפוך לעצמאית בלבד. בשלב מסוים, אחרי שיקולים והתלבטויות למכביר, עזבה חיה את משרת החינוך שבה עבדה כעשרים שנה, הפכה למורה מקצועית בחצי משרה, והתפנתה למסירת הסדנאות המבוקשות שלה. אך אז התגלתה נקודת התורפה שלה: גביית תשלומים. "אני כנראה באמת לא יכולה להיות עצמאית", הרהרה חיה כל אימת שנזכרה בסכומי הכסף הווירטואליים ששייכים לה המסתובבים בעולם. "אם אני לא מצליחה לגבות כספים בצורה עקבית ומסודרת, עלי להיות שכירה, להרוויח פחות, אך לקבל את הכסף!"
פרק ב-1
"אולי באמת"? תהתה גם אמא שלה.
לחברה לצוות הייתה עצה: "התני את ההרצאה בתשלום מראש".
"אולי כדאי לעבוד רק עם תשלום במזומן"? כך הבעל שהמושג 'שכר מרצים' אינו אומר לו דבר.
אפילוג:
שנה שלמה התמודדה מרים עם התסכול. היא לא הצליחה לנהל היטב את גביית התשלומים על ההרצאות ומעולם לא ידעה מי שילם כמה ומתי. הרצאה בתשלום מראש הייתה כמעט בלתי אפשרית, אבל במזומן כן הסכימו לפעמים לשלם לה. בסך הכול לא הניבו הסדנאות את הרווחים שקיוותה להם כשהורידה שעות, והיא יצאה קירחת מכל הכיוונים…
פרק ב-2
בקבוצת הנטוורקינג שבה משתתפת חיה לא יושבות רק מרצות, אלא נותנות שירותים פרילנסריות ועצמאיות מגוונות. כשהעלתה חיה את נושא התשלומים, היא נענתה באנחה קולקטיבית שכבר ממנה למדה שהאשם אינו בה, או לפחות אינו רק בה. מהמפגש ההוא יצאה חיה עם כמה מסקנות חשובות:
"הליכי התשלום במוסדות רשמיים ובעמותות כרוכים בשרשרת בירוקרטית מכבידה, זה לא עניין של יכולת או התאמה שלך. צריך להתאים את ניהול התקציב לאופן התשלום הזה".
"את עובדת רק עם שכר מרצים? אולי כדאי לשקול פתיחת תיק עצמאי ולעבור לעבודה עם קבלות?"
"בנסיבות מסוימות ועבור מזמינים מסוימים כדי לקבוע נהלי תשלום ברורים המתייחסים בין השאר לטווח הזמן שבין העבודה לתשלום".
אפילוג:
לא ברגע ולא בשבוע שינתה חיה את צורת ההתנהלות שלה, אבל לאחר חודש וחצי הצטמצמו ה'חובות' של המזמינים השונים שלה למחצית. היא נערכה מראש לתשלומים שכעת הייתה מודעת לכך שאין סיכוי לקבל אותם מוקדם יותר, ולמדה לדבר על אופן התשלום מראש. בעקבות השינויים האלו חשה חיה כי הכנסותיה מבוססות ויציבות הרבה יותר מכפי שנראה היה לה קודם, ולקראת השנה הבאה היא שוקלת לצמצם עוד יותר את שעות ההוראה לטובת הסדנאות.
ההבדל בין להתייעץ עם מישהו ששותף לפרובלמות לבין עצות ממישהו שמנותק מהן, הוא לפעמים כמו לדבר עם מישהו בשפת האם שלו, או בשפה שהוא לא מבין ממנה מילה. מדהים לגלות כמה דברים פשוטים – אך משמעותיים – אנחנו יכולים ללמוד ממישהו שכבר למד אותם בעצמו!
נטוורקינג – יש עם מי להתייעץ
קבוצת נטוורקינג היא קבוצה שחברים בה עובדים עצמאיים ושכירים ובמסגרתה מתקיימים מפגשים שמטרתם תמיכה וייעוץ קבוצתיים מקולגות ומבעלי מקצוע.
אחת התועלות הגדולות של נטוורקינג היא יצירת ההזדמנות להתייעץ עם מי שבאמת נכון להתייעץ איתו – בעלי מקצוע ובעלי ניסיון בתחום העבודה שלך, שמודעים היטב לנהלים, לשוק ולכל הדקויות הכרוכות בו.
מהן האפשרויות הזמינות לאישה חרדית עובדת בתחום הנטוורקינג? 'נטוורקיניג חרדי' – האם בכלל קיים דבר כזה?
מירי גרין, רכזת פרוייקטים ב'תמך' מספרת שכן, בהחלט. עמותת תמך מפעילה קבוצות נטוורקינג מצליחות, ובימים אלו נערכת לקראת פתיחת קבוצות חדשות לבעלות עסקים, עצמאיות ושכירות ברחבי הארץ.
אם את אישה עובדת, ולא משנה במה או איפה, את ללא ספק מוצאת את עצמך זקוקה לעצות, ועצות טובות דווקא, לעתים לא נדירות. זו הסיבה שבגללה חשוב שתדעי שהיום, יותר מתמיד, יש לך אפשרות זמינה להצטרף לקבוצות איכותיות שהפעילות בהן הולמת את הערכים ואורח החיים שלך.
כי נטוורקינג זה לא רק לחלוק שגרת עבודה, זה פשוט לשפר אותה.
בירצוני להשתתף איתכן בקבוצה ! להעניק וללמד יש לי המון ידע בנושא ואשמח לחלוק ולהתחלק ! בענוה דלית !!!
אני עכשיו בתחילת תהליך פתיחת עסק,
רציתי לשמוע על הכוונה או עצות.
תודה.
אני מעונינת להיכנס לקבוצה ! יש לי ערך ליתרום ולו במשהו לטובת כולנו!!! וכמובן ללמד ,ללמד , ללמד .״בבחינת דעת קניתה מה חסרתה״ המון תודה דלית
אני עוסקת בעיצוב פנים כבר 21 שנה אשמח להצטרף לקבוצה
תודה