למ', בעליו של בוטיק קייטרינג המתמחה בארוחות גורמה היה חוש עסקי מפותח לא פחות מחוש הטעם שלו שסייע לו בהכנת הדליקטסים שהוא יצר. הוא שאל את עצמו איך יוכל להגדיל את המכירות וגם מצא תשובה יצירתית – לא הרחק מהמעדניות שלו פעלה חנות מקסימה בה נמכרו כלי הגשה יוקרתיים.
'מה יכול להיות מתאים יותר מיצירת שיתוף פעולה עסקי עם חנות כלים יוקרתית?' הרהר מ' ומהרהור פנה למעשה ויצר קשר עם בעל חנות הכלים.
ההצעה שלו הייתה פנטסטית: מי שירכוש ארוחות לשבת בסכום כולל של 250 שקלים, יקבל שובר הנחה בגובה 50 שקלים על קניה בחנות הכלים מסכום מסוים ומעלה. שני בעלי העסקים יצאו נשכרים – הלקוחות האנינים שלו יהפכו ללקוחות חנות הכלים היוקרתית ולקוחות חנות הכלים יכירו את האפשרות להגיש בכלים שהם רכשו ארוחות המתאימות לסיגנונם.
הייתם מצפים שבעל חנות הכלים ייענה בשמחה להצעה, לא? ובכן, לא! בעליה של חנות הכלים דחה את ההצעה על הסף וסרב לדון בה כלל. ניתן היה להבין כי הוא נרתע מכך שלקוחות בידיים מוכתמות מקוגל יגיעו לחנותו האקסקלוסיבית ובידם שוברי הנחה שמנוניים וכל רצונם לחטוף מציאות.
אם את בעלת עסק, את חשה עכשיו אכזבה ותיסכול: את רואה את הפוטנציאל שבשיתוף הפעולה הזה, ואומרת לעצמך – חבל. חבל. שניים שיכלו להרוויח יפה ועל הדרך לפנק את הלקוחות שלהם! איזה בזבוז של רעיון!
האין דרך שבה הרעיון העסקי המניב הזה יכולה היה להתממש?
בנקודה זו נשנה לרגע את הסיפור (שהתרחש במציאות!): מה היה קורה לו שני בעלי העסקים הללו היו מכירים זה את זה ברמה גבוהה דיה לעורר אמון מבחינה עסקית ואישית גם יחד. החשדנות הייתה מפנה מקומה לפתיחות, שוברים היו מחליפים ידיים ולקוחות מרוצים היו מספרים לידידים המסבים על שולחנם שהם זכו להכיר מקום נהדר לרכוש בו מנות מעוצבות או כלים תואמים.
נעים להכיר: רישות עסקי
עסקים חיים בסביבה עסקית. סביבה של לקוחות וסביבה של ספקים, סביבה של קונים וסביבה של מוכרים. כל עסק זקוק לבעלי עסקים אחרים כדי להתקיים ולקוחות של עסק אחד הם גם לקוחות של עסקים אחרים בתחומיי חיים אחרים. גרפיקאית היא גם אם, ומן הסתם גם משלמת משכנתא ורוצה ביטוח למכשירי החשמל שבביתה.
בין העסקים נטווים חוטים ההופכים לרשת צפופה של קשרים מיוחדים שבהם זה רוכש מזה וזה מוכר ללקוחות של זה כאשר כל אחד מן העסקים מהווה הסתעפות חדשה ומיוחדת של הקשרים העסקיים בקהילה שלו ומחוצה לה אף בממדים בינלאומיים.
תדמייני את הרשת הזו מתחילה להעביר שדרים, ותראי איך נקודות מסויימות הופכות ל"חמות" כאשר שדרים מתחילים לפעום דרכן: הן גדלות ומתרחבות וטוות חוטים נוספים ששולחים אליהן שדרים חדשים שיוצרים קשרים חדשים שמגדילים אותן עוד יותר!
יצירת הרישות הקבוצתי הזה היא אמנות לא פחות משהיא מקצוע.
בעלי עסקים מכונים, לא לחינם, "עצמאים". אין זה רק תואר שנגזר משפת החוק והמיסוי. בעלי עסק, ולא פחות מכך בעלות עסק, מבקשים את העצמאות ואת חוסר התלות, את היכולת לפעול בעצמם וגם לבדם בסגנונם האישי ובמינימום אילוצים ותכתיבים. בעלות עסקים רבות שנשאלות מדוע פתחו את העסק עונות מיד: "לא יכולה שיהיה לי בוס על הראש". סגנון הפעולה הזה מחבל מראש ביוזמות של שיתופי פעולה ורישות.
יעל זלץ, מנהלת האב ירושלים, שני בעלי החנויות שהחמיצו עסקה מוצלחת רק משום שהאחד לא ידע די פרטים על העסק השני, מסבירה על איזה "מצע סביבתי" התפתחו קבוצות הנטוורקינג.
"רוב העסקים פועלים בסביבה שצריך להיות בה בקשר עם בעלי עסקים אחרים, כדי לפתח את העסק. ניקח לדוגמה חנות נעליים. בעלת החנות אינה יכולה להסתפק בהמתנה ללקוחות מזדמנים. היא זקוקה לשירותיהם של משרד פרסום, גרפיקה, הנהלת חשבונות, טכנאי מזגנים, לפעמים חברת כוח אדם וכמובן – ספקים טובים.
"בעלי עסקים רבים", מוסיפה יעל במאמר מוסגר, "מפסידים סכומים משמעותיים רק משום שהם עובדים עם בעלי מקצוע גרועים. ניקח לדוגמה אישה המפעילה מכון לטיפולים הוליסטיים. המזגן שלה התקלקל וטכנאי המזגנים שהיא הזמינה דוחה את הגעתו בק"ן תירוצים. חולף יום ועוד יום, ושבוע עובר מבלי שהמזגן יפעל. ברור שבאותו שבוע היא לא יכולה לקבל לקוחות וההפסדים הם משמעותיים. לא רק ההפסד המצטבר של ששת ימי העסקים, אלא גם השם הטוב שלה כמטפלת הוליסטית שנפגע, כי היא נאלצה לבטל תורים ונשים בעלות מיחושים אלו ואחרים לא טופלו כראוי.
"איך בעלת העסק תשיג את האנשים הטובים והאמינים בכל התחומים שמנינו?" שואלת יעל וגם עונה, "מהמלצות של בעלי עסק אחרים שהיו מרוצים מהשירותים שניתנו להם. לו הייתה אותה מטפלת הוליסטית חברה בקבוצה עסקית היא הייתה לומדת כיצד בוחרים בעלי מקצוע אמינים ואחראיים ולא הייתה סופגת הפסדים מיותרים.
"התלות הזו של בעלי עסקים בבעלי עסקים אחרים היא תלות משמעותית שעלולה להפיל את בעל העסק מול הלקוח. נחזור אל בעלת חנות הנעליים. נניח שהיא ייבאה סחורה מחו"ל אבל חברת המשלוחים התמהמה בהעברת המשלוח. בינתיים חולפים ימי החגים והנעליים החגיגיות מגיעות באיחור וגורלם כמעט כגורל אתרוגים אחרי סוכות".
יוצרים קשרים
התמונה שיעל מציירת מבהירה היטב מה מהות הקשר העיסקי בין בעלי עסקים שונים היכולים להתייעץ זה עם זה בקבוצה אחת, להחליף מידע ולתמוך אלו באלו.
אך מתברר שנטוורקינג הוא יותר מכך. "נותני השירות הנוספים שכל בעל עסק עומד איתם בקשר, מכירים אנשים נוספים הזקוקים לשירותים של בעלי העסק והם מרחיבים את מעגל הלקוחות.
"כלומר: מעבר לעובדה שלבעלת חנות הנעליים חשוב ליצור קשר עם ספקים טובים ועם נותני שירות טובים, היא גם יכולה לצאת נשכרת מהקשרים העסקיים הללו ולהרחיב את מעגל הלקוחות עוד ועוד".
מה שאת אומרת הוא שככל שנרחיב את ההיכרות שלנו עם נשות עסקים נוספות כך נזכה להזדמנויות עסקיות רבות יותר?
"אכן, אך זאת בתנאי שקבוצות הנטוורקינג מתנהלות נכון, ולא נושאות אופי של מפגש חברתי עמוס פטפטת שבו כל אחת מנסה להאדיר את שם בית העסק שלה. קבוצת נטוורקינג אינה 'ערב חברתי', אלא מקום בו רוכשים סל כלים שיווקי דינאמי ומתחדש, כדי לאפשר לכל אחד מהעסקים הקטנים או מהעובדות השכירות המרכיבים את הקבוצה, להתעדכן בנעשה בתחום, ולהעמיד אותן כשוות בתנאי השוק התחרותי בו פועלים העסקים".
דומה, אבל שונה
עד כה דיברנו על קבוצות עסקיות עליהן נמנות בעלות עסקים מתחומים שונים. מה קורה כשמקימים קבוצה של בעלי עסקים מאותו תחום? האם איננו תוקעים לעצמנו מקלות בגלגלי העגלה העסקית שלנו?
"התשובה היא כן ולא. לכאורה בעלי עסקים זהים אכן מתחרים זה בזה, אבל כשאנחנו מתייחסים רק לבעלי עסקים זהים כאל מתחרים שלנו התפיסה שלנו לגבי תחרות מצומצמת מאוד. יש לזכור שהשוק התחרותי הוא שוק מורכב מאוד ואתן דוגמה: רפלקסולוגית שרואה רק ברפלקסולוגיות אחרות מתחרות לה טועה, משום שלמעשה כל נותני השירות מתחום הרפואה המשלימה הן מתחרות שלה ויותר מכך – הרפואה הקונבנציונאלית היא המתחרה הראשית שלה. הלא אם מישהי סובלת ממיגרנה, לדוגמה, היא יכולה לפנות לרפלקסולוגית, אבל היא גם יכולה לרכוש תרופה נגד מיגרנה, כך שלומר שרק בעלות עסק דומה לשלי הן המתחרות שלי זהו צמצום.
"כך גם אם את גרפיקאית – המתחרה שלך היא לא רק הגרפיקאית המתגוררת ממול ומעצבת גם היא מודעות, אלא כל גופי הפרסום הקיימים בשוק".
יעל גם מוסיפה עצה חשובה 'על הדרך': "כי להגדיל את מספר הלקוחות שלך, אל תבחרי דווקא בהורדת מחירים, אלא צרי ייחודיות לעסק – התמחות בנושא מסוים, עמידה בלוחות זמנים, גמישות וכדומה. לדוגמה: בית דפוס שמסכים להדפיס כמות גדולה של פליירים אבל לשחרר אותה ללקוח ב'מנות קטנות' מציג ללקוח יתרון גדול יותר ממחיר נמוך. כל בעל עסק צריך למצוא מה מחפשים הלקוחות שלו וללכת עם הדבר הזה ולשים עליו דגש".
ונחזור לשאלתנו – אם ניתן להקים קבוצות נטוורקינג גם מאותו תחום?
"יש ניסיון מעולה של הפריה הדדית בקבוצות מאותו תחום. יש בעולם וגם בארץ קבוצות של עוסקות בכתיבה – סופרות ועיתונאיות והקבוצות הללו מצליחות מאוד.
"מעבר לכך אפשר לראות בעלי עסקים מאותו תחום שמבינים שעבודה בשיתוף פעולה דווקא תועיל להם. לדוגמה: נהגי הסעות שממליצים על חבריהם כאשר הם אינם יכולים לקבל הזמנה בבחינת איש את רעהו יעזורו ולאחיו יאמר חזק. זה לא 'זה נהנה וזה לא חסר' אלא 'זה נהנה וזה נהנה'. זו דרך נכונה להתנהל כלכלית וכל מי שמבינה זאת יכולה להפיק תועלת רבה וגם הנאה מהצטרפות לקבוצות נטוורקינג שתוקמנה בקרוב בכל הארץ ומהכלים ש'תמך' יעניק לקבוצות אלה.
"חשוב לציין כי נטוורקינג היא מהפכה עסקית בינלאומית, שעשתה שינוי תפיסתי בכל העולם העסקי, בעשרות ארצות על פני כדור הארץ", מדגישה יעל, "יש המגדירים את הנטוורקינג כ"מעלית להגשמה עסקית" וזה נכון, בתנאי שיודעים לעשות שימוש מושכל באותה מעלית ונקבל את הכלים הנכונים לניהול הרישוּת העסקי. או אז תהיה זו הזדמנות מופלאה לצמיחה".
תומכים בקבוצות הנטוורקינג
אז אם פעם היינו בטוחים שככל שנקיף את עצמנו ואת בית העסק שלנו ביותר חומות הגנה, כך נבנה את עצמנו, הרי שעם הזמן למדנו שרישות עסקי, נטוורקינג, מועיל לעסקים.
והכי חשוב הוא ליצור קבוצה ולנהל אותה בצורה שתביא רק תועלת
השאלה היא איך יוצרים קבוצת נטוורקינג? וגם לאחר שנוצרה איך בדיוק מנהלים אותה בצורה שתביא תועלת למשתתפות בה?
בפיה של מירי גרין, רכזת פרויקטים ב'תמך', בשורה טובה לכל המבקשות להצטרף לקבוצת נטוורקינג: "ארגון 'תמך' הכיר בצורך בהפעלת קבוצות נטוורקינג הן לבעלות עסקים בכל הארץ והן לשכירות. בימים אלה אנו בונים פלטפורמה לקבוצות כאלה ומגייסו נשים המעוניינות להוביל קבוצות נטוורקינג", היא אומרת, "'תמך' יתן את הכלים המקצועיים לאותן קבוצות וידריך אותן כל הדרך לניהול רישות עסקי מוצלח בעזרת השם".
רוצה לתפעל קבוצת נווטרקינג אשמח לשמוע פרטים
הי אביבית,
מוזמנת לפנות אלי באישי.
תודה
מעונינת לשמוע פרטים על קבוצת נוטוורקינג ועל התפעול יש לי כושר ניהול חזק
אשמח לשמוע פרטים
בע"ה
אשמח לדעת ממי אני מקבלת מידע לגבי עזרה בהקמת קבוצת נטוורקינג לנשים דתיות בקריות. והאופציות לעזרה ותמיכה בנשים חרדיות עצמאיות תודה!
מירי שלום!
קראתי את הפוסט שלך.
אני מתעניינת בהובלת קבוצת נטוורקינג.
יש לי יכולת ליצור קשר מהיר וחם עם נשים, יכולת הנחייה מעולה, ראייה רחבה, מקוריות ויצירתיות.
הרקע העסקי שלי הוא של מתחילה, אבל אני טובה בללמוד ….
אשמח לשמוע ממך,
יום נעים!
קראתי עליכם בעיתון משפחה. התרשמתי מאד.
אני מעוניינת להציג מועמדות ולקבל פרטים, ואינני יודעת למי לפנות.